ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ

Η θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης αναπτύχθηκε από την αμερικανίδα A. Jean Ayres Εργοθεραπεύτρια. Η θεωρία της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης βασίζεται στη νευροβιολογική διαδικασία που οργανώνει τις αισθήσεις από το ίδιο μας το σώμα και κάνει εφικτή την ικανοποιητική χρήση του σώματος μας μέσα στο περιβάλλον.

Η θεραπευτική προσέγγιση εστιάζει στις αισθητηριακές ανάγκες του παιδιού με στόχο την έκλυση προσαρμοστικών και οργανωμένων ανταποκρίσεων μέσα σε διαφορετικά περιβάλλοντα και παραμέτρους. Ενθαρρύνει το παιδί να κινηθεί και να αλλάξει το περιβάλλον του με στόχο την ανάδυση πιο προκλητικών απαιτήσεων για αισθητικοκινητική ολοκλήρωση. Βασίζεται σε αρχές της θεωρίας κινητικής μάθησης, προσαρμοστικών ανταποκρίσεων και σκόπιμης δραστηριότητας. Ο τελικός στόχος είναι η ενεργή ανάμειξη του παιδιού σε έργο για την εκπλήρωση του ρόλου του.

Η αισθητηριακή ολοκλήρωση μας επιτρέπει να:

  • Παίζουμε
  • Μαθαίνουμε και να εργαζόμαστε
  • Αναπτύσσουμε ικανότητες και δεξιότητες
  • Αναπτύσσουμε την αίσθηση του ″εγώ″
  • Αυτό-οργανωνόμαστε
  • Επικοινωνούμε με άλλους

 

FUNCTIONAL ABA : ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΩΝ ΣΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΗΣ PYRAMID

 

H Εκπαιδευτική Μέθοδος της Pyramid είναι ένα μοναδικό μοντέλο διδασκαλίας που δημιουργεί αποτελεσματικά περιβάλλοντα μάθησης για άτομα με αναπτυξιακές διαταραχές και σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες. Σχεδιασμένο από τον Dr Andy Bondy και βασισμένο στις αρχές της Εφαρμοσμένης ανάλυσης της συμπεριφοράς. 

Αυτή η μορφή εφαρμογής του ABA επιτρέπει τη δημιουργία ενός αποτελεσματικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που υποστηρίζει μόνιμα το κίνητρο και προάγει την πρωτοβουλία από μέρους του μαθητή. Η προσέγγιση δίνει έμφαση στη λειτουργικότητα αυτών που διδάσκονται και στη διδασκαλία μέσα στο φυσικό περιβάλλον. Η εκμάθηση της λειτουργικής επικοινωνίας είναι υψίστης σημασίας και συζητείται σύμφωνα με τις αρχές της Λεκτικής Συμπεριφοράς (Verbal Behavior) όπως ορίζεται από τον Skinner. Αναλύονται οι εννέα βασικές δεξιότητες επικοινωνίας που πρέπει να διδαχθούν τα άτομα με διαταραχές στην επικοινωνία προκειμένου να συμβάλλουν στην εξάλειψη απρόσφορων συμπεριφορών και στο να οδηγήσουν το άτομο προς την αυτονομία.

 

 

  1. PECS (Picture Exchange Communication System): Σύστημα Επικοινωνίας μέσω ανταλλαγής εικόνων. Πρόκειται για μια θεραπευτική προσέγγιση η οποία βασίζεται στην ενίσχυση της εναλλακτικής επικοινωνίας και αφορά σε άτομα με επικοινωνιακές δυσκολίες (διαταραχές στο φάσμα του Αυτισμού ή συναφείς αναπτυξιακές δυσκολίες). Απώτερος σκοπός της μεθόδου αυτής αποτελεί η ανάληψη πρωτοβουλίας από τον θεραπευόμενο, για την έναρξη επικοινωνίας μέσα από την ανταλλαγή εικόνων, προκειμένου να αποκτήσει το επιθυμητό αντικείμενο. Αποτελείται από έξι στάδια:

Στάδιο 1: Πώς επικοινωνούμε

Στόχος είναι τα παιδιά να μάθουν να ανταλλάσσουν μια εικόνα για κάποιο αντικείμενο ή δραστηριότητα που επιθυμούν πραγματικά.

 

Στάδιο 2: Απόσταση και επιμονή

Στο στάδιο αυτό, ο θεραπευόμενος μαθαίνει να χρησιμοποιεί και να γενικεύει  τη νέα δεξιότητα σε διαφορετικά μέρη, με διαφορετικούς ανθρώπους και σε διάφορες αποστάσεις. Διδάσκονται επίσης να είναι πιο επίμονοι στην επικοινωνία τους.

 

Στάδιο 3: Διάκριση εικόνων

Οι μαθητές μαθαίνουν να επιλέγουν ανάμεσα σε δύο ή περισσότερες εικόνες για να ζητήσουν κάθε φορά κάποιο επιθυμητό αντικείμενο ή δραστηριότητα.

 

Στάδιο 4: Δομή πρότασης

Οι μαθητές μαθαίνουν πως να δομούν απλές προτάσεις χρησιμοποιώντας την  εικόνα «θέλω» μαζί με την εικόνα του αντικειμένου που επιθυμούν.

 

Επίθετα και Επέκταση γλώσσας

Οι μαθητές μαθαίνουν να διευρύνουν τις προτάσεις τους προσθέτοντας επίθετα, ρήματα και προθέσεις.

 

Στάδιο 5: Απάντηση σε ερωτήσεις

Οι μαθητές μαθαίνουν να χρησιμοποιούν το PECS για να απαντούν στην ερώτηση «Τι θέλεις;».

 

Στάδιο 6: Σχολιασμός

Τώρα οι μαθητές διδάσκονται να κάνουν σχόλια όταν τους ρωτάνε πράγματα όπως «Τι βλέπεις;», «Τι ακούς;» και «Τι είναι αυτό;». Μαθαίνουν να συνθέτουν προτάσεις που αρχίζουν με τις λέξεις «Βλέπω», «Ακούω», «Νιώθω», «Είναι» κ.λπ.

 

 

 

  1. Touch nsayΆγγιξε και Πες: Συνιστά ένα σύστημα χειρονομιών, που η κάθε μια αντιπροσωπεύει έναν ήχο-φώνημα. Συγκεκριμένα, κάθε φώνημα έχει μια συγκεκριμένη χειρονομία που βασίζεται στον τόπο και στον τρόπο άρθρωσης καθώς και στην ηχηρότητα του φωνήματος. Χρησιμοποιείται για την ενίσχυση δεξιοτήτων τόσο του λόγου και της ομιλίας, αλλά και στην ανάγνωση και τη γραφή, στην προσχολική και σχολική ηλικία, αλλά και σε ενήλικες ύστερα από κάποια νευρολογική διαταραχή.

 

  1. SIMATA: Μέθοδος προσέγγισης στην παιδική λεκτική δυσπραξία. Ο κάθε ήχος συνδέεται με μια χειρονομία η οποία παρουσιάζει τον τόπο, τρόπο και ηχηρότητα του φωνήματος.

 

  1. TEACCH: (Θεραπεία και εκπαίδευση παιδιών με αυτισμό και διαταραχές επικοινωνίας). Αποτελεί ένα πρόγραμμα εναλλακτικής και δομημένης εκπαίδευσης που ενσωματώνει παρεμβάσεις/αλλαγές στο περιβάλλον, το ημερήσιο πρόγραμμα και το αντικείμενο εργασίας του θεραπευόμενου. Συνίσταται σε προσαρμογές στη φυσική δόμηση του περιβάλλοντος, στο ατομικό/ημερήσιο πρόγραμμα, στο σύστημα ατομικής εργασίας και στην δομημένη-οπτική παρουσίαση των δραστηριοτήτων.

 

  1. Oral Placement Therapy:  Τεχνική ενίσχυσης των δομών του στοματοπροσωπικού μηχανισμού μέσω των μυολειτουργικών ασκήσεων. Χρησιμοποιείται αποτελεσματικά τόσο σε παιδιά και σε ενήλικες με στοματοκινητικές δυσκολίες, διαταραχές μάσησης και κατάποσης καθώς και για την αισθητηριακή απευαισθητοποίηση στη στοματική κοιλότητα.

 

  1. Michael Palin for children under 7who stammer: Μέθοδος πρώιμης παρέμβασης σε διαταραχές ροής της ομιλίας. Πρόκειται για μια θεραπευτική προσέγγιση που στοχεύει στην αξιολόγηση και θεραπευτική οργάνωση που αφορά σε οικογένειες παιδιών προσχολικής ηλικίας κυρίως, που παρουσιάζουν τραυλισμό. Στοχεύει στη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση των γονέων ώστε να μπορούν να ενισχύσουν τη ροή της ομιλίας του παιδιού τους.

 

  1. Αθηνά Τεστ:  Σταθμισμένο διαγνωστικό εργαλείο που χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό των δυσκολιών στη μάθηση. Απευθύνεται κυρίως σε παιδιά ηλικίας 5-9 ετών αλλά και σε μεγαλύτερης ηλικίας παιδιά, υπό προϋποθέσεις.

Πρόγραμμα Παρέμβασης στις Μαθησιακές Δυσκολίες βασισμένο στα αποτελέσματα του Αθηνά τεστ  Συνιστά έναν εξατομικευμένο τρόπο παρέμβασης στις δυσκολίες που προκύπτουν με βάση τις κλίμακες του Αθηνά τεστ.

 

  1. Μαθησιακές Δυσκολίες- Δυσλεξία. Τεστ Διάγνωσης – Αντιμετώπιση (Μέθοδος Ζάχου) Πρόκειται για μια σειρά τεστ που στόχο έχουν την αξιολόγηση των μαθησιακών δυσκολιών καθώς και μια σειρά από ενδεδειγμένους τρόπους παρέμβασης, ανάλογα με τις δυσκολίες που προκύπτουν.
  1. Εκτίμηση μαθησιακής ετοιμότητας παιδιών νηπιαγωγείου για την είσοδο τους στο δημοτικό σχολείο. Η περίοδος φοίτησης του παιδιού στο νηπιαγωγείο είναι ιδιαίτερα σημαντική, καθώς κατά τη διάρκεια αυτή, σημειώνονται σημαντικές αλλαγές σε όλους τους τομείς της προσωπικότητας του παιδιού. Το τεστ αυτό στοχεύει στην προσεκτική διερεύνηση/εξέταση και κατανόηση της πλήρους εικόνας του βαθμού ανάπτυξης όλων εκείνων των ικανοτήτων που είναι απαραίτητες για την είσοδο στο δημοτικό σχολείο αλλά και κατά πόσο το παιδί θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του δημοτικού σχολείου.

 

TEST

DTVP-3 : Developmental Test of Visual Perception – Third Edition

Ηλικία χορήγησης: 4.0 – 12.11

Διάρκεια : 30 – 45 λεπτά

Το αξιολογητικό  εργαλείο DTVP – 3 εξετάζει τοµείς οπτικής αντίληψης όπως οπτικός εγκλεισµός, θέση στο χώρο, ικανότητα διατήρησης µορφής, καθώς και ικανότητες οπτικοκινητικού συντονισµού.

 

To Top