Χαρακτηριστικά  ηλικίας

  • Χρησιμοποιεί δέκα λέξεις
  • Απαντάει καταφατικά ή αρνητικά
  • Γνωρίζει τα βασικά μέρη του σώματος
  • Ακολουθεί απλές εντολές
  • Μιμείται δραστηριότητες των μεγάλων
  • Περπατάει μόνο του
  • Τρέχει αδέξια
  • Κάθεται σε χαμηλή καρέκλα
  • Πιάνει μπάλα που κυλά
  • Αναποδογυρίζει ένα κουτί
  • Βάζει μικρά αντικείμενα σε μπουκάλια
  • Ξεχωρίζει και ξαναενώνει παιχνίδια
  • Δείχνει μακρινά αντικείμενα
  • Βγάζει τις κάλτσες και τα παπούτσια
  • Χρησιμοποιεί αντικείμενα με συμβολικό τρόπο (ταΐζει μία κούκλα)
  • Αντιλαμβάνεται έννοιες όπως μέσα, έξω, κ.λ.π
  • Γνωρίζει πέντε μέρη του σώματος
  • Μιμείται νέες λέξεις
  • Τρέχει και αποφεύγει εμπόδια
  • Ανεβαίνει και κατεβαίνει τα σκαλιά κρατώντας την κουπαστή
  • Πηδά πρώτα με το ένα πόδι
  • Κλωτσάει μια μπάλα
  • Πετάει μπροστά μια μπάλα
  • Εκδηλώνει προτίμηση σε κάποιο χέρι
  • Βιδώνει καπάκια
  • Αντιγράφει οριζόντιες γραμμές
  • Φοράει μόνο του το παντελόνι, κάλτσες, παπούτσια
  • Πλένει τα χέρια μόνο του
  • Τρώει μόνο του με το κουτάλι χωρίς να πολυλερώνεται

  • Μένει σε μία δραστηριότητα για 8-9 λεπτά
  • Τραγουδάει
  • Κατανοεί έννοιες όπως μέρα-νύχτα, μεγάλο-μικρό, πολύ-λίγο
  • Κατανοεί και χρησιμοποιεί τον πληθυντικό
  • Κάνει απλές ερωτήσεις
  • Ανεβαίνει μόνο του τις σκάλες αλλάζοντας βήμα
  • Πηδάει από χαμηλό σκαμνί
  • Στέκεται για μια στιγμή στο ένα πόδι
  • Πιάνει μεγάλη μπάλα
  • Πετάει μια μικρή μπάλα
  • Αντιγράφει κλειστό κύκλο
  • Ζωγραφίζει απλά σχέδια
  • Ελέγχει καλύτερα τη χρήση εργαλείων και αντικειμένων

  • Κατανοεί την έννοια του αντίθετου
  • Αναγνωρίζει τα βασικά σχήματα (τετράγωνο, τρίγωνο, κύκλος, σταυρός)
  • Γνωρίζει τα βασικά χρώματα
  • Μιλά στο τηλέφωνο
  • Κατανοεί έννοιες όπως μπροστά-πίσω
  • Κατανοεί σύνθετες εντολές
  • Κάνει ερωτήσεις όπως: πώς; Τι; Γιατί;
  • Χρησιμοποιεί σωστά τον αόριστο
  • Κάνει πηδηματάκια
  • Στέκεται στο ένα πόδι μέχρι πέντε δευτερόλεπτα
  • Κλωτσά την μπάλα προς τα εμπρός
  • Κρατάει με το ένα χέρι το χαρτί και ζωγραφίζει
  • Αντιγράφει τετράγωνα σχήματα
  • Ζωγραφίζει ένα άτομο με δυο έως τέσσερα μέρη σώματος
  • Χρησιμοποιεί το ψαλίδι
  • Κατανοεί τις έννοιες αιτία-αποτέλεσμα
  • Μένει σε μία δραστηριότητα για 20 λεπτά
  • Εκφράζει τα συναισθήματά του
  • Λέει τις μέρες της εβδομάδας
  • Αφηγείται ιστορίες και απαντάει σε ερωτήσεις σχετικά με αυτές
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις σωστές γραμματικά
  • Κατηγοριοποιεί αντικείμενα ανάλογα με το χρώμα, το μέγεθος ή το σχήμα τους
  • Στέκεται στο ένα πόδι για δέκα δευτερόλεπτα ή περισσότερα
  • Κάνει κούνια, σκαρφαλώνει μόνο του
  • Πηδά και κάνει τούμπες
  • Αντιγράφει τρίγωνο και άλλα γεωμετρικά σχέδια
  • Ζωγραφίζει έναν άνθρωπο με το σώμα
  • Γράφει κάποια γράμματα και αριθμούς
  • Ντύνεται και ξεντύνεται χωρίς βοήθεια
  • Χρησιμοποιεί πιρούνι, κουτάλι και μερικές φορές μαχαίρι

Συμπτώματα

  • Δεν γνωρίζει την ηλικία του
  • Χρησιμοποιεί άλλοτε το δεξί και άλλοτε το αριστερό χέρι
  • Είναι αδέξιο και αργό όταν φοράει τα παπούτσια του ή το παλτό του
  • Δυσκολεύεται να κουμπωθεί ή φορά ανάποδα τα παπούτσια του
  • Παραπατά, σκοντάφτει, ρίχνει πράγματα κάτω
  • Δυσκολεύεται να στηριχτεί εναλλάξ στο κάθε του πόδι
  • Δεν έχει αίσθηση του ρυθμού
  • Κρατά αδέξια το μολύβι ή το πιέζει με δύναμη και εμφανίζει ακατάστατη εργασία
  • Όταν χρωματίζει δυσκολεύεται να μείνει μέσα στο περίγραμμα
  • Δεν μπορεί να χειριστεί το ψαλιδάκι
  • Δεν έχει ευχέρεια λόγου ή τραυλίζει
  • Αντιστρέφει γράμματα, σχήματα ή αριθμούς όταν γράφει ή αντιγράφει
  • Δεν μπορεί να προφέρει τους ήχους πχ. Λέει ‘λ’ αντί ‘ρ’ ή ‘ζ’ αντί ‘δ’
  • Μιλά μωρουδιακά ‘’δώνω’’ αντί ‘’δίνω’’, ‘’εμένα’’ αντί ‘’εγώ’’
  • Αναμειγνύει τις συλλαβές ή μπερδεύει τη σειρά των λέξεων σε μία πρόταση
  • Δεν μπορεί να βάλει σε σειρά τις σκέψεις του, χάνει τον ειρμό και αναλώνεται σε άσχετες λεπτομέρειες όταν
  • διηγείται μία ιστορία
  • Ξεχνά μία εντολή ή ένα μήνυμα και ξαναρωτά
  • Δεν μπορεί να θυμηθεί ποιήματα ή στίχους ή να μετρήσει μέρι το 5 ή το 10
  • Συγχέει τα χρώματα, παίζει νευρικά με κάποια αντικείμενα, δε συγκεντρώνεται

ΑΝΑΓΝΩΣΗ

  • Διαβάζει αργά, χωρίς ροή και χρώμα
  • Παραλείπει, προσθέτει ή αντικαθιστά γράμματα, συλλαβές ή και λέξεις
  • Χάνει τη σειρά στο βιβλίο
  • Μπερδεύει λέξεις που μοιάζουν οπτικά
  • Δεν κατανοεί αυτά που διαβάζει

ΓΡΑΦΗ

  • Δεν μπορεί να γράψει από μνήμης το όνομα του
  • Παραλείπει, προσθέτει ή αντικαθιστά γράμματα, συλλαβές ή και λέξεις
  • Δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης
  • Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη ακόμα και σε λέξεις που έχει συστηματικά διδαχθεί
  • Δεν μπορεί να αντιγράψει γρήγορα από τον πίνακα
  • Αντιστρέφει γράμματα ή αριθμούς
  • Μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν ηχητικά
  • Γράφει με κεφαλαία και μικρά μέσα στην ίδια πρόταση
  • Γράφει με μικροσκοπικά ή με τεράστια γράμματα μέσα στην ίδια πρόταση
  • Δεν αφήνει κενά μέσα στις λέξεις ή αφήνει πολύ μεγάλα
  • Δεν μπορεί να αναπτύξει σωστά μία έκθεση
  • Χρειάζεται πολύ χρόνο για να ολοκληρώσει τις εργασίες του σχολείου
  • Δυσκολεύεται να γράψει πάνω στις γραμμές του τετραδίου

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

  • Γράφει αντίστροφα τους αριθμούς
  • Δυσκολεύεται να μάθει την προπαίδεια
  • Δεν αναγνωρίζει μεγέθη
  • Δυσκολεύεται να κατανοήσει τις αριθμητικές έννοιες
  • Μπερδεύει τα αριθμητικά σύμβολα

To Top