Χαρακτηριστικά ηλικίας
- Χρησιμοποιεί δέκα λέξεις
- Απαντάει καταφατικά ή αρνητικά
- Γνωρίζει τα βασικά μέρη του σώματος
- Ακολουθεί απλές εντολές
- Μιμείται δραστηριότητες των μεγάλων
- Περπατάει μόνο του
- Τρέχει αδέξια
- Κάθεται σε χαμηλή καρέκλα
- Πιάνει μπάλα που κυλά
- Αναποδογυρίζει ένα κουτί
- Βάζει μικρά αντικείμενα σε μπουκάλια
- Ξεχωρίζει και ξαναενώνει παιχνίδια
- Δείχνει μακρινά αντικείμενα
- Βγάζει τις κάλτσες και τα παπούτσια
- Χρησιμοποιεί αντικείμενα με συμβολικό τρόπο (ταΐζει μία κούκλα)
- Αντιλαμβάνεται έννοιες όπως μέσα, έξω, κ.λ.π
- Γνωρίζει πέντε μέρη του σώματος
- Μιμείται νέες λέξεις
- Τρέχει και αποφεύγει εμπόδια
- Ανεβαίνει και κατεβαίνει τα σκαλιά κρατώντας την κουπαστή
- Πηδά πρώτα με το ένα πόδι
- Κλωτσάει μια μπάλα
- Πετάει μπροστά μια μπάλα
- Εκδηλώνει προτίμηση σε κάποιο χέρι
- Βιδώνει καπάκια
- Αντιγράφει οριζόντιες γραμμές
- Φοράει μόνο του το παντελόνι, κάλτσες, παπούτσια
- Πλένει τα χέρια μόνο του
- Τρώει μόνο του με το κουτάλι χωρίς να πολυλερώνεται
- Μένει σε μία δραστηριότητα για 8-9 λεπτά
- Τραγουδάει
- Κατανοεί έννοιες όπως μέρα-νύχτα, μεγάλο-μικρό, πολύ-λίγο
- Κατανοεί και χρησιμοποιεί τον πληθυντικό
- Κάνει απλές ερωτήσεις
- Ανεβαίνει μόνο του τις σκάλες αλλάζοντας βήμα
- Πηδάει από χαμηλό σκαμνί
- Στέκεται για μια στιγμή στο ένα πόδι
- Πιάνει μεγάλη μπάλα
- Πετάει μια μικρή μπάλα
- Αντιγράφει κλειστό κύκλο
- Ζωγραφίζει απλά σχέδια
- Ελέγχει καλύτερα τη χρήση εργαλείων και αντικειμένων
- Κατανοεί την έννοια του αντίθετου
- Αναγνωρίζει τα βασικά σχήματα (τετράγωνο, τρίγωνο, κύκλος, σταυρός)
- Γνωρίζει τα βασικά χρώματα
- Μιλά στο τηλέφωνο
- Κατανοεί έννοιες όπως μπροστά-πίσω
- Κατανοεί σύνθετες εντολές
- Κάνει ερωτήσεις όπως: πώς; Τι; Γιατί;
- Χρησιμοποιεί σωστά τον αόριστο
- Κάνει πηδηματάκια
- Στέκεται στο ένα πόδι μέχρι πέντε δευτερόλεπτα
- Κλωτσά την μπάλα προς τα εμπρός
- Κρατάει με το ένα χέρι το χαρτί και ζωγραφίζει
- Αντιγράφει τετράγωνα σχήματα
- Ζωγραφίζει ένα άτομο με δυο έως τέσσερα μέρη σώματος
- Χρησιμοποιεί το ψαλίδι
- Κατανοεί τις έννοιες αιτία-αποτέλεσμα
- Μένει σε μία δραστηριότητα για 20 λεπτά
- Εκφράζει τα συναισθήματά του
- Λέει τις μέρες της εβδομάδας
- Αφηγείται ιστορίες και απαντάει σε ερωτήσεις σχετικά με αυτές
- Χρησιμοποιεί προτάσεις σωστές γραμματικά
- Κατηγοριοποιεί αντικείμενα ανάλογα με το χρώμα, το μέγεθος ή το σχήμα τους
- Στέκεται στο ένα πόδι για δέκα δευτερόλεπτα ή περισσότερα
- Κάνει κούνια, σκαρφαλώνει μόνο του
- Πηδά και κάνει τούμπες
- Αντιγράφει τρίγωνο και άλλα γεωμετρικά σχέδια
- Ζωγραφίζει έναν άνθρωπο με το σώμα
- Γράφει κάποια γράμματα και αριθμούς
- Ντύνεται και ξεντύνεται χωρίς βοήθεια
- Χρησιμοποιεί πιρούνι, κουτάλι και μερικές φορές μαχαίρι
Συμπτώματα
- Δεν γνωρίζει την ηλικία του
- Χρησιμοποιεί άλλοτε το δεξί και άλλοτε το αριστερό χέρι
- Είναι αδέξιο και αργό όταν φοράει τα παπούτσια του ή το παλτό του
- Δυσκολεύεται να κουμπωθεί ή φορά ανάποδα τα παπούτσια του
- Παραπατά, σκοντάφτει, ρίχνει πράγματα κάτω
- Δυσκολεύεται να στηριχτεί εναλλάξ στο κάθε του πόδι
- Δεν έχει αίσθηση του ρυθμού
- Κρατά αδέξια το μολύβι ή το πιέζει με δύναμη και εμφανίζει ακατάστατη εργασία
- Όταν χρωματίζει δυσκολεύεται να μείνει μέσα στο περίγραμμα
- Δεν μπορεί να χειριστεί το ψαλιδάκι
- Δεν έχει ευχέρεια λόγου ή τραυλίζει
- Αντιστρέφει γράμματα, σχήματα ή αριθμούς όταν γράφει ή αντιγράφει
- Δεν μπορεί να προφέρει τους ήχους πχ. Λέει ‘λ’ αντί ‘ρ’ ή ‘ζ’ αντί ‘δ’
- Μιλά μωρουδιακά ‘’δώνω’’ αντί ‘’δίνω’’, ‘’εμένα’’ αντί ‘’εγώ’’
- Αναμειγνύει τις συλλαβές ή μπερδεύει τη σειρά των λέξεων σε μία πρόταση
- Δεν μπορεί να βάλει σε σειρά τις σκέψεις του, χάνει τον ειρμό και αναλώνεται σε άσχετες λεπτομέρειες όταν
- διηγείται μία ιστορία
- Ξεχνά μία εντολή ή ένα μήνυμα και ξαναρωτά
- Δεν μπορεί να θυμηθεί ποιήματα ή στίχους ή να μετρήσει μέρι το 5 ή το 10
- Συγχέει τα χρώματα, παίζει νευρικά με κάποια αντικείμενα, δε συγκεντρώνεται
ΑΝΑΓΝΩΣΗ
- Διαβάζει αργά, χωρίς ροή και χρώμα
- Παραλείπει, προσθέτει ή αντικαθιστά γράμματα, συλλαβές ή και λέξεις
- Χάνει τη σειρά στο βιβλίο
- Μπερδεύει λέξεις που μοιάζουν οπτικά
- Δεν κατανοεί αυτά που διαβάζει
ΓΡΑΦΗ
- Δεν μπορεί να γράψει από μνήμης το όνομα του
- Παραλείπει, προσθέτει ή αντικαθιστά γράμματα, συλλαβές ή και λέξεις
- Δεν χρησιμοποιεί σημεία στίξης
- Κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη ακόμα και σε λέξεις που έχει συστηματικά διδαχθεί
- Δεν μπορεί να αντιγράψει γρήγορα από τον πίνακα
- Αντιστρέφει γράμματα ή αριθμούς
- Μπερδεύει γράμματα που μοιάζουν ηχητικά
- Γράφει με κεφαλαία και μικρά μέσα στην ίδια πρόταση
- Γράφει με μικροσκοπικά ή με τεράστια γράμματα μέσα στην ίδια πρόταση
- Δεν αφήνει κενά μέσα στις λέξεις ή αφήνει πολύ μεγάλα
- Δεν μπορεί να αναπτύξει σωστά μία έκθεση
- Χρειάζεται πολύ χρόνο για να ολοκληρώσει τις εργασίες του σχολείου
- Δυσκολεύεται να γράψει πάνω στις γραμμές του τετραδίου
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
- Γράφει αντίστροφα τους αριθμούς
- Δυσκολεύεται να μάθει την προπαίδεια
- Δεν αναγνωρίζει μεγέθη
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει τις αριθμητικές έννοιες
- Μπερδεύει τα αριθμητικά σύμβολα