ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ: «ΠΩΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ»

           ΔΙΑΒΑΣΜΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ: «ΠΩΣ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΠΙΟ ΕΥΚΟΛΟ»

 

Το διάβασμα των μαθημάτων στο σπίτι δεν είναι  μια εύκολη διαδικασία και συχνά προκαλεί αρνητικά συναισθήματα στο παιδί, καθώς επίσης και έντονο άγχος και προστριβές στην οικογένεια.

Είναι συχνό φαινόμενο το παιδί όταν γυρνάει από το σχολείο να μην έχει διάθεση να διαβάσει και να αναζητά την ξεκούραση. Επίσης συχνά παρατηρείται η άρνηση του παιδιού να κάνει τις καθημερινές του εργασίες ή όταν αρχίζει η διαδικασία της μελέτης, συχνά το παιδί την διακόπτει και αποσπάται από αυτή.

Ένα πολύ σημαντικό πρώτο βήμα για την μελέτη στο σπίτι είναι η οργάνωση του χώρου, όπου το παιδί διαβάζει. Αρχικά ορίστε μαζί με το παιδί ποιος θα είναι ο χώρος που καθημερινά θα διαβάζει. Ο χώρος θα πρέπει να είναι ένας και να μην αλλάζει (π.χ. το δωμάτιο του παιδιού). Έπειτα καθιερώστε μια « συγκεκριμένη ρουτίνα». Είναι χρήσιμο το παιδί να έχει ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα. Καθιερώστε συγκεκριμένη ώρα ύπνου, φαγητού και διαβάσματος. Από τη στιγμή που θα συνηθίσει σε αυτή τη ρουτίνα θα αποκτήσει αυτοματισμούς που θα του επιτρέπουν να λειτουργεί αποτελεσματικά και ξεκούραστα. Επιπλέον οριοθετήστε μαζί με το παιδί τον χρόνο που χρειάζεται μέσα στην ημέρα για να μελετάει. Γενικά καλό είναι το διάβασμα στο σπίτι να μην ξεπερνάει τις 2 με 3 ώρες ημερησίως.

Το επόμενο βήμα είναι να δημιουργήσετε έναν «πίνακα υποχρεώσεων» Φτιάξτε μαζί με το παιδί έναν πίνακα με τις μέρες και ώρες της εβδομάδας και συμπληρώστε τον. Χρησιμοποιείστε διαφορετικό χρώμα για να σημειώσετε τις δουλειές που οφείλουν να πραγματοποιηθούν άμεσα και γι’ αυτές που έχουν λιγότερη σημασία. Εναλλακτικά, μπορείτε απλά να φτιάχνετε καθημερινά μια λίστα με τις υποχρεώσεις/μαθήματα του παιδιού αρχίζοντας από την πιο απαιτητική και καταλήγοντας στην ευκολότερη και να το παροτρύνετε να σβήνει ή να βάζει τικ σε κάθε μια από τις υποχρεώσεις της λίστας που ολοκληρώθηκε.

Για να μάθετε στο παιδί να οργανώνει μόνο το διάβασμά του και να γίνει ανεξάρτητο, μπορείτε να  το βοηθήσετε να φτιάξει έναν ημερήσιο ή εβδομαδιαίο πίνακα μερικές φορές και στη συνέχεια να το παρακινήσετε να τον φτιάξει μόνο του.

Συμβουλέψτε το παιδί να αρχίσει από τις δύσκολες εργασίες που έχει και έπειτα να συνεχίσει στις εύκολες. Με αυτό τον τρόπο θα διασφαλίσετε ότι θα ολοκληρώσει τα μαθήματά του πριν κουραστεί και πως το διάβασμά του θα είναι πιο αποδοτικό. Αρχικά, ίσως χρειαστεί την καθοδήγησή σας προκειμένου να ιεραρχήσει τις δουλειές του, αλλά θυμηθείτε ότι το σημαντικό είναι να καταφέρει αργά ή γρήγορα να οργανώνει μόνο τον χρόνο του! Η  σωστή βέβαια οργάνωση της μελέτης σημαίνει και την ενσωμάτωση μικρών διαλειμμάτων. Τα παιδιά μικρής ηλικίας είναι αδύνατο να μείνουν πραγματικά συγκεντρωμένα για περισσότερο από  45 με 50 λεπτά, για  τον παραπάνω λόγο και οι διδακτικές ώρες στα σχολεία δεν ξεπερνούν αυτό το χρόνο. Στη λίστα ή τον πίνακα που θα φτιάξετε λοιπόν, προσθέστε και τα απαραίτητα για το παιδί διαλείμματα. Έτσι, το μυαλό του θα «καθαρίζει» και η μελέτη θα γίνεται με περισσότερη όρεξη εν όψει του επικείμενου δεκάλεπτου διαλείμματος.

 

 

Κατσικούδη Αποστολία

Ειδική Παιδαγωγός

To Top